Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

Posted by Posti Messaging - 30 april, 2020

Möjligheter med digitala kallelser underlättar för både patienterna och vården. Det går snabbare att nå ut med personligt riktad information och patienten kan direkt själv boka av eller om tider.

Dagens konsumenter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig helt enkelt att kunna göra de flesta ärenden via sin mobil eller dator, något som självklart gäller även när man söker vård.

– "Traditionella brev kan uppfattas som ineffektivt och krångligt. Det tar lång tid och man måste ”passa brevlådan” istället för att tex vara på sitt landställe. Vården har mycket att vinna på att gå över till digitala kallelser", säger Carin Ramsin, Head of Sales, på Posti Messaging som hjälper företag och organisationer med digitala utskick.

Faktum är att svenskarna är mottagliga för en högre grad av digitalisering i vården. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet” från 2019, använder fler än 7 av 10 redan digitala samhällstjänster. 

– Här finns stor potential till att möta patientens önskan om att kunna göra mer via digitala tjänster – allt från att boka eller omboka tider till remisser och provsvar, säger Carin Ramsin.

Hur kan ni spara tid för er vårdpersonal? Se vår film om digitala kallelser här!

Digitala Kallelser

 

Enkel och säker kommunikation i patientresan

Postala kallelser gör det ofta krångligt för patienten att boka om sin tid och en försenad, eller uteblivenpatient är kostsam för vården. Dessutom medför postala kallelser manuellt arbete när vårdpersonal ska registrera formulär och det krävs både resurser och långa ledtider för bokning av patienter. Fördelarna med att gå över till digitala kallelser är flera – framförallt sparar det tid för både vården och patienten.

– SMS och e-post når mottagaren direkt. Patienten får direkt information om besöket, sin kallelse och kan smidigt boka om och förbereda sig för sitt besök tack vare en länk med en karta och vägbeskrivning eller till exempel se parkeringsmöjligheter. Påminnelse via SMS bidrar också till färre sena och uteblivna patientbesök, avslutar Carin Ramsin.   

 7 fördelar för vården med digitala kallelser

  1. Det blir mindre dubbeljobb – när patienten öppnat kallelsen ser vården att den har blivit öppnad.
  2. Kostnadseffektivt – SMS är billigare än porto och mycket snabbare.
  3. Kommunikationen med patienten blir mer tidseffektiv.
  4. Vården får in hälsodeklarationen innan besöket.
  5. Att gå över till digitala kallelser är bättre för miljön.
  6. Patientens förväntan tillgodoses i större utsträckning.
  7. Digitala kallelser bidrar till bättre kundupplevelser.

 

Fråga mer om digitala kallelser

 

Topics: kundkommunikation


Senaste bloggarna

Tips till bättre kommunikation och nöjdare kunder

read more

Vill du leverera en exceptionell kundupplevelse?

read more

Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

read more